LinkLube Dry är ett lätt biologiskt nedbrytbart, vaxbaserat kedjasmörjmedel för användning i ökentorra och dammiga, till milt fuktiga förhållanden. Peatys unika formel använder en blandning av vaxer suspenderade i en vattenbaserad emulsion för att ge dig en långvarig, rent löpande, tyst kedja.
Funktioner:
- Vaxbaserad formulering håller längre i torra, dammiga förhållanden eftersom den inte drar till sig smuts
- Blå indikatorfärg visar lätt när smörjmedlet är torrt och redo att åka
- Lätt biologiskt nedbrytbar
- Upp till ~300 km / 190 miles per applikation (beroende på förhållandena)
- Den rundade spetsen till applikatorlocket rullar lätt över kedjan vid applicering
- Unik lång och smal flaska är formad för att passa som en penna i handen för att göra appliceringen enkel
All Weather vs Dry... Vad är skillnaden? Se
Linklube All Weather är Peatys kedjesmörjmedel för de flesta väderförhållanden. Även om basbärarvätskan som Peaty använder har snabbt penetrerande, kedjerengörande egenskaper, kommer den aldrig att bli helt torr vid beröring. Detta kan leda till oönskad attrahering av damm under de torraste, dammigaste förhållanden, så en mer skräddarsydd torr smörjning krävs.
Varför vatten? Varför vax?
Se
Vax är det bästa smörjmedlet för torra förhållanden eftersom det, när det appliceras på rätt sätt, kommer att fylla dina länkar och rullar med en hård, hal beläggning, som håller i evigheter på stigarna och är torr vid beröring - så att torr smuts och damm inte kommer att hålla fast vid det.
Ansökan När den appliceras för första gången är det viktigt att linklube dry appliceras på en väl avfettad och torr drivlina. Om en kedja är smutsig tar smuts och gammalt smörjmedel plats i rullarna, vilket förhindrar att nytt smörjmedel når de ställen den behöver, och eventuellt kvarvarande oljebaserat smörjmedel kan också resultera i minskad hållbarhet och för tidig svärtning.
- Avfetta helt innan du applicerar nytt smörjmedel för att säkerställa att det inte finns någon gammal kedjeolja. För bästa resultat använd Peaty's Foaming Drivetrain Degreaser eller, i fallet med helt nya kedjor, använd XXX Solvent Degreaser för att ta bort envisa fabriksfetter.
- Se till att du sköljer kedjan noggrant med rent vatten efter avfettning (avfettningsmedlet är trots allt utformat för att äta kedjesmörjmedel).
- Låt kedjan torka ordentligt innan applicering.
- Applicera endast på insidan av kedjan. Den ljusblå färgen på kedjesmörjmedlet gör att du kan se exakt var du har och inte har applicerat.
- Låt kedjan cykla i 20 sekunder för att hjälpa smörjmedlet att penetrera helt in i tapparna och rullarna.
- Kontrollera för överapplicering. Du kan se om du överapplicerar linklube torr eftersom du kommer att se smörjmedlet börja fylla de smala kedjelänkarna. Om detta händer, cykla bara långsamt genom växlarna några gånger för att överföra överflödig smörjmedel till kassetten. Du kommer att se smörjmedlet försvinna från de smala länkarna och lämnar smörjmedlet bara där det behövs på kedjan.
- Låt torka helt så glidmedlet går från en ljusblå färg till helt klar (du väntar på att vattnet ska avdunsta, så det hjälper att lämna det i solen). Hur lång tid det tar för vattnet att avdunsta – och för smörjmedlet att bli klar i färgen – beror på väderförhållandena. Detta kan sträcka sig från bara några minuter (om det är varmt) till ett par timmar (om det är kallt och fuktigt). För bästa resultat applicera kvällen innan.
- Rida!
Varning: Få inte LinkLube (eller något smörjmedel för den delen!) på dina bromsar eller bromsbelägg.
Hur ofta ska jag smörja min kedja?
Se
Som en allmän regel bör du smörja om var 4:e timmes körtid på en mountainbike och 6 timmar på en landsvägscykel. Som sagt, om din kedja fortfarande går tyst och smidigt så är det bra - fortsätt åka! När din kedja börjar låta torr och stökig är det dags att applicera igen.
För landsvägskörning har canyon DHB-racingteamet funnit att de kan uppnå cirka 300 km / 190 miles per applikation under tävlingsförhållanden. Offroad-mil kan minska detta till så lite som 30 miles, eftersom grovt damm och branta stigningar belastar kedjan och kedjans smörjmedel mycket mer.
Hållbarheten och livslängden för linklube dry beror mycket på förhållandena du åker i.
Behöver jag avfetta innan varje applicering?
Se
När du väl har ställt in dig med vaxolja kan du fortsätta applicera direkt ovanpå det gamla glidmedlet. borsta helt enkelt bort alla lösa rester från kedjan och kassetten innan du applicerar igen.
Beroende på körförhållanden kan din kedja fortfarande få lite smuts på den av framhjulet, som normalt kan borstas bort med en ren torr borste eller trasa.
Vid mer envis smuts och smuts, som inte kan borstas eller torkas bort, upprepa avfettningsprocessen ovan och applicera igen.
Mer om vaxsmörjmedelsformulering
Se Det finns tre alternativ när du formulerar en vaxbaserad glidmedel:
- Det tidskrävande, röriga alternativet... Skapa ett smältvaxsmörjmedel. Dessa block av hårt vax smälts gradvis i en slow cooker och du applicerar på din kedja genom att helt ta bort den från din cykel och blötlägga den i det smälta vaxet. Ultimata resultat men med en hög kostnad för utrustning, tid, ansträngning och röra.
- Det snabba men kompromisslösa alternativet... Skapa ett lösningsmedelsbaserat vaxsmörjmedel där vaxer suspenderas i snabbt förångande lösningsmedel. Appliceras i droppform direkt på kedjan när du är på cykeln, detta är snabbt och mycket enklare än smältvax. Lösningsmedlen avdunstar snabbt och lämnar ett tunt, torrt lager av vax på lämplig tid. Nackdelen med detta tillvägagångssätt är dock att lösningsmedelsbaserade vaxsmörjmedel endast kan hålla runt 15-20% vaxinnehåll vilket resulterar i minskad hållbarhet där det är viktigt.
- Det bästa allroundalternativet... Skapa en vattenbaserad vaxemulsion som linklube dry. Detta kan även appliceras bekvämt i droppform, direkt på en kedja som fortfarande sitter på cykeln. Genom att använda vatten - snarare än ett snabbt förångande lösningsmedel - kan emulsionen hålla mycket mer vaxhalt (35-40%), vilket resulterar i mycket högre hållbarhet. Medan vatten avdunstar något långsammare än med lösningsmedelsbaserade formler, är resultaten väl värda att vänta på!
Flaskan jag fick är en lite annan färg blå?
Se
Den slutliga färgen på LinkLube torr kan variera något från batch till batch. Detta beror på variationer i vissa av de naturliga vaxerna som Peaty använder. Oroa dig inte, detta är normalt och kommer inte på något sätt att påverka produktens prestanda.