Varuste.net sai alkunsa syyskuun yhdeksäntenä päivänä 2004, kun kolme kaverusta pakkasivat autoon koiran ja metsätystarvikkeensa ja suuntasivat auton keulan pääkaupunkiseudulta kohti Posion metsästysmaita. Kaikki kolme olivat yksityisyrittäjiä tahoillaan eivätkä elannon lisäksi saaneet juuri muuta tekemästään työstä.
Matkalla Posiolle keskusteltiin reissun tarvikehankinnoista ja -tarpeista. Virisi idea omasta ulkoiluvarusteisiin keskittyvästä verkkokaupasta, joka keskittyisi vain alan parhaisiin tuotemerkkeihin. Yrityksen ideaa, verkkokaupan tietokantarakennetta ja perustajajoukon kokoonpanoa jalostettiin metsästyspäivien lomassa jalkapatikassa ja taukotulilla. Paluumatkalla oli selvää, mitä ryhdytään tekemään ja ketä muita tarvitaan mukaan yrityksen käynnistykseen. Loppujen lopuksi yrityksen perustajia oli viisi suomalaista alle kolmekymppistä kaverusta.
Intensiivisen syksyn jälkeen 27.11.2004 julkaistiin Varuste.netin ensimmäinen mainos.
9/2004 Yhtiön perustamisidea.
Kuinka firman nimeen Aalto Group Oy / Varuste.net päädyttiin?
Yrityksen nimi sai alkunsa Aapiskirjasta. Yrityksen perustamisen aikoihin Internet ei ollut yhtä kattava kuin nykyisin, joten erilaisia kauppoja ja palveluita haettiin vielä Keltaisilta sivuilta. Keltaiset sivut oli paikkakunnasta riippuen viisi senttiä paksu yrityskatalogi, jota Postin toimesta jaettiin vuosittain kotitalouksiin. Osakeyhtiön nimeksi tuli siten Aalto Group Oy, joka ei perustajien vinkkelistä tarkoittanut yhtään mitään, mutta kun asiakkaat etsivät retkeilyliikkeitä keltaisilta sivuilta, oli Varuste.net yrityslistauksessa ensimmäisenä. Sama päti myös messujen esillepanijaluetteloihin.
Kaupallinen nimi Varuste.net pohjautuu puhtaasti siihen, että yrityksen liiketoimintana oli myydä varusteita Internetissä. Siitä muodostui johdonmukainen nimi-idea elikkäs Varuste.net, vaikkei se kansainvälisessä mielessä helppo nimi olekaan.
11/2004 Varuste.net-verkkokaupan avaus
Varuste.netin ensimmäisiä tuotemerkkejä olivat mm. Mammut, Ajungilak (nykyinen Mammut), Fjällräven, Leatherman, Nokian Jalkineet, Primus, Trangia ja Roselli.
Pian mukaan tuli vesiurheiluun liittyviä tuotemerkkejä kuten Ursuit, Aqualung ja Apeks.
1/2005 Noutopisteen avaus osoitteessa Mannerheimintie 126, Helsinki
8/2005 Muutto osoitteeseen Runeberginkatu 58, Helsinki
8/2007 Muutto Konalaan osoitteeseen Ruosilantie 2, Helsinki
9/2007 Yhtiön liikevaihto ylitti miljoonan euron rajan
12/2008 Kakkossija Kauppalehden yritysgasellit sarjassa
9/2011 Muutto Konalaan osoitteeseen Ruosilankuja 3, Helsinki
2/2012 Varuste.netin ensimmäinen (ja toistaiseksi) viimeinen TV-mainos esitetään JIM -kanavalla.
3/2013 Varuste.netin verkkokauppa- ja toiminnanohjausjärjestelmä todettiin niin toimivaksi, että sitä päätettiin alkaa myymään muillekin. Ohjelmistoa varten perustettiin uusi yritys Creaction Finland Oy ja järjestelmä nimettiin Shurikeniksi. Järjestelmän nimi juontuu salaman nopeista heittotähdistä, joita leikkailtiin metallista ala-asteen teknisen työn tunnilla ja tähtäiltiin leikkimielisesti tulevien yhtiökumppaneiden suuntaan.
Varuste.net sai tunnustusta vuonna 2017 Googlen Euroopan pääkonttorilla Dublinissa jossa Varuste.netin Googlen mittaama nopeus oli kirkkaasti edellä muita Eurooppalaisia keskeisiä verkkokauppatoimijoita.
9/2013 Yhtiö perusti viranomaiskauppaan keskittyvän viranomainen.fi liiketoiminnan
10/2014 Yhtiö perusti sukelluskursseja ja -koulutusta tarjoavan Sukelluskoulu Aallon
9/2015 Yhtiön liikevaihto ylitti kymmenen miljoonan euron rajan
8/2020 Yhtiön liikevaihto ylitti kahdenkymmen miljoonan euron rajan
11/2021 Muutto Konalaan Malminkartanontie 1, Helsinki. Samalla julkaistiin uusi logo.
12/2022 Yhtiön liikevaihto ylitti viidenkymmen miljoonan euron rajan ja tuotteita toimitettiin 102 maahan.