Oletko Viranomainen? Meiltä 10% Viranomais­alennus lähes kaikkiin tuotteisiin - Katso ohjeet »

Varuste.netin tarina - Kuinka kaikki alkoi?


Varuste.net by Varuste.net / Toimisto-Jorma, 30.9.2024

Varuste.net sai alkunsa syyskuun yhdeksäntenä päivänä 2004, kun kolme kaverusta pakkasivat autoon koiran ja metsätystarvikkeensa ja suuntasivat auton keulan pääkaupunkiseudulta kohti Posion metsästysmaita. Kaikki kolme olivat yksityisyrittäjiä tahoillaan eivätkä elannon lisäksi saaneet juuri muuta tekemästään työstä. 

Matkalla Posiolle keskusteltiin reissun tarvikehankinnoista ja -tarpeista. Virisi idea omasta ulkoiluvarusteisiin keskittyvästä verkkokaupasta, joka keskittyisi vain alan parhaisiin tuotemerkkeihin. Yrityksen ideaa, verkkokaupan tietokantarakennetta ja perustajajoukon kokoonpanoa jalostettiin metsästyspäivien lomassa jalkapatikassa ja taukotulilla. Paluumatkalla oli selvää, mitä ryhdytään tekemään ja ketä muita tarvitaan mukaan yrityksen käynnistykseen. Loppujen lopuksi yrityksen perustajia oli viisi suomalaista alle kolmekymppistä kaverusta.

Intensiivisen syksyn jälkeen 27.11.2004 julkaistiin Varuste.netin ensimmäinen mainos.

Varuste.netin aikajana


9/2004  Yhtiön perustamisidea.

Kuinka firman nimeen Aalto Group Oy / Varuste.net päädyttiin?
Yrityksen nimi sai alkunsa Aapiskirjasta. Yrityksen perustamisen aikoihin Internet ei ollut yhtä kattava kuin nykyisin, joten erilaisia kauppoja ja palveluita haettiin vielä Keltaisilta sivuilta. Keltaiset sivut oli paikkakunnasta riippuen viisi senttiä paksu yrityskatalogi, jota Postin toimesta jaettiin vuosittain kotitalouksiin. Osakeyhtiön nimeksi tuli siten Aalto Group Oy, joka ei perustajien vinkkelistä tarkoittanut yhtään mitään, mutta kun asiakkaat etsivät retkeilyliikkeitä keltaisilta sivuilta, oli Varuste.net yrityslistauksessa ensimmäisenä. Sama päti myös messujen esillepanijaluetteloihin.

Kaupallinen nimi Varuste.net pohjautuu puhtaasti siihen, että yrityksen liiketoimintana oli myydä varusteita Internetissä. Siitä muodostui johdonmukainen nimi-idea elikkäs Varuste.net, vaikkei se kansainvälisessä mielessä helppo nimi olekaan. 



11/2004
 Varuste.net-verkkokaupan avaus




Varuste.netin ensimmäisiä tuotemerkkejä olivat mm. Mammut, Ajungilak (nykyinen Mammut), Fjällräven, Leatherman, Nokian Jalkineet, Primus, Trangia ja Roselli.
Pian mukaan tuli vesiurheiluun liittyviä tuotemerkkejä kuten Ursuit, Aqualung ja Apeks



1/2005
 Noutopisteen avaus osoitteessa Mannerheimintie 126, Helsinki




8/2005  Muutto osoitteeseen Runeberginkatu 58, Helsinki



8/2007  Muutto Konalaan osoitteeseen Ruosilantie 2, Helsinki




9/2007  Yhtiön liikevaihto ylitti miljoonan euron rajan



12/2008 Kakkossija Kauppalehden yritysgasellit sarjassa



9/2011  Muutto Konalaan osoitteeseen Ruosilankuja 3, Helsinki


2/2012 Varuste.netin ensimmäinen (ja toistaiseksi) viimeinen TV-mainos esitetään JIM -kanavalla.

Varuste.netin telkkarimainos


3/2013
Varuste.netin verkkokauppa- ja toiminnanohjausjärjestelmä todettiin niin toimivaksi, että sitä päätettiin alkaa myymään muillekin. Ohjelmistoa varten perustettiin uusi yritys Creaction Finland Oy ja järjestelmä nimettiin Shurikeniksi. Järjestelmän nimi juontuu salaman nopeista heittotähdistä, joita leikkailtiin metallista ala-asteen teknisen työn tunnilla ja tähtäiltiin leikkimielisesti tulevien yhtiökumppaneiden suuntaan.

Varuste.net sai tunnustusta vuonna 2017 Googlen Euroopan pääkonttorilla Dublinissa jossa Varuste.netin Googlen mittaama nopeus oli kirkkaasti edellä muita Eurooppalaisia keskeisiä verkkokauppatoimijoita.



9/2013  Yhtiö perusti viranomaiskauppaan keskittyvän viranomainen.fi liiketoiminnan



10/2014 Yhtiö perusti sukelluskursseja ja -koulutusta tarjoavan Sukelluskoulu Aallon



9/2015  Yhtiön liikevaihto ylitti kymmenen miljoonan euron rajan



8/2020  Yhtiön liikevaihto ylitti kahdenkymmen miljoonan euron rajan


 
11/2021 Muutto Konalaan Malminkartanontie 1, Helsinki. Samalla julkaistiin uusi logo.






12/2022 Yhtiön liikevaihto ylitti viidenkymmen miljoonan euron rajan ja tuotteita toimitettiin 102 maahan.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Unelmista totta: 20-vuotiaan Varuste.netin matka Suomen varusteskenen huipulle

Mistä kaikki alkoi perustajat kertovat tiestä kohti unelmaa 2000-luvun alussa ulkoilutuotteiden saatavuus Suomessa oli heikko, ja monet hyvät merkit eivät olleet saatavilla paikallisissa kaupoissa. Lisäksi hintataso Suomessa oli huomattavasti korkeampi verrattuna Keski-Eur...